‘In de CEO for One Month competitie is meedoen, winnen’

Brent op ’t Veld was 19 jaar oud en bezig met het eerste jaar van zijn bacheloropleiding toen hij deelnam aan CEO for One Month. Jong en ambitieus dook hij vol in de competitie. Al snel werd hem duidelijk dat meedoen belangrijker was dan winnen: “Je kan niet zomaar bij een multinational binnenlopen en zeggen: Ik kom pitchen wie ik ben en wat ik kan, en dan zou het super zijn als jullie me vertellen wat ik beter kan doen. Je leert in iedere ronde zoveel. Alleen daarom zou je al mee moeten doen.”

‘Een minuut is heel kort heb ik gemerkt’

De competitie sprak Brent aan omdat hij zichtzelf altijd wil uitdagen, maar ook vooral omdat hij wilde weten hoe hij ‘ervoor staat’ ten opzichte van mensen uit heel Nederland met dezelfde ambitie: CEO worden. “Een soort benchmark eigenlijk. En ja, leren van de CEO van zo’n groot bedrijf als The Adecco Group Nederland… wat een kans! Mijn persoonlijke doel was om erachter te komen hoe ik zou reageren op de opdrachten, hoe ik om zou gaan met de druk en het bedenken van creatieve oplossingen. De eerste challenge was jezelf pitchen één minuut. Nou, een minuut is heel kort heb ik gemerkt. Ik heb in mijn eigen netwerk gezocht naar mensen die voor grote bedrijven werken en hen gevraagd om advies. Wat moet ik juist wel en wat moet ik juist niet vertellen? Met die input heb ik mezelf zo goed mogelijk voorbereid. Het was de eerste keer dat ik concurrentie voelde: het was allemaal erg indrukwekkend. Ik voelde dat ik me moest bewijzen. Ik wilde laten zien dat ik net zo goed ben of misschien wel beter dan mensen die ouder zijn en meer ervaring hebben.”

“Ik haalde uiteindelijk de finale net niet. Maar in the big picture is meedoen gelukkig net zo belangrijk als winnen, omdat je er persoonlijk en professioneel zoveel van leert. Je hoort welke aandachtspunten je hebt. Professionals nemen de tijd om jou uit te leggen wat er beter kan: dat is uniek.”

Goede vibes onder jongeren met dezelfde drive

“Mensen met allerlei verschillende achtergronden kwamen op de wedstrijd af, één jongen studeerde zelfs maritieme geschiedenis. Dat had ik niet verwacht, ik had gerekend op mensen met een economische achtergrond. Iedereen was heel erg bij elkaar betrokken. Ik vond het heel leuk om mensen te ontmoeten die eenzelfde drive en ambitie hebben. Tijdens de pitchrondes praatte iedereen met elkaar, en dan vind je de mensen die dezelfde interesses hebben als jij. Tijdens de competitie leefde iedereen met elkaar mee. We checkten constant bij elkaar wie er weer een ronde verder was, en nu spreken we elkaar nog steeds via LinkedIn. We gaan binnenkort zelfs wat drinken met z’n allen. Het is zo’n diverse groep, mensen zijn op allerlei gebieden actief. Ik denk zeker dat ik daar in de toekomst in mijn carrière iets aan heb.”

Constructieve feedback na elke ronde

“Ik denk graag na over lange termijn doelen. Waar wil ik zijn over vijf jaar? Iedereen wil zo snel mogelijk naar de top, maar tijdens CEO for One Month realiseerde ik me dat je moet werken voor die weg omhoog. Je moet niet verwachten dat je aan de top kan beginnen. Daarom is het zo mooi om te leren van de mensen die wél aan de top staan van een groot bedrijf. Na iedere ronde ontvingen we feedback van Adecco, dat vond ik super. Zo kon je van iedere stap leren.”

“Na de competitie merkte ik dat de wedstrijd wereldwijd bekend is. Ik heb het natuurlijk op mijn CV gezet dat ik in de halve finale ben gekomen. En in mijn zoektocht naar een stage voor komende zomer, benoemden veel bedrijven mijn deelname als een positief punt. Ze zien dat je capaciteiten en leiderschap skills hebt. Daarbij weten mensen dat je kan presenteren en dingen kan oplossen, ook als je er misschien niet voor hebt gestudeerd.”

Neem de tijd om na te denken over wat je het leukst vindt

“Veel millennials en generatie Z gaan ondernemen. Ze willen eigen baas zijn en vooral iets doen wat zij leuk vinden en daar ambitie en drive voor voelen. Ik denk dat het ondernemen vaak zo start. Ondanks dat ik ondernemen zelf ook leuk vind, heb ik geleerd om de tijd te nemen voor mijn pad. We zijn allemaal nog zo jong. Mijn studiegenoten willen allemaal zo snel mogelijk klaar zijn en gaan werken, maar ik zou zeggen: neem de tijd om te doen wat je het leukste vindt en niet wat het meeste verdient. En neem de tijd om te bedenken hoe en waar je dat kan doen. Ga niet te snel, want je hebt nog je hele leven.”

Ga ervoor. Kijk gewoon hoe ver je komt en haal het beste uit jezelf. Wees niet bang voor de concurrentie, ook al ben je wat jonger, ook al ben je geen studie aan het doen bent, geef je gewoon op. Want iedereen kan ver komen en je zal er altijd van leren!”, aldus Brent.