Het selectieproces van CEO for One Month 2020

Je belandt waarschijnlijk bij deze pagina uit omdat je interesse hebt in CEO for One Month. En misschien wil je je zelfs aanmelden voor de competitie van 2021. Ik zeg, doen! In dit artikel zal ik iets meer vertellen over de verschillende competitierondes van CEO for One Month 2020.

Vanwege corona was de competitie was dit jaar anders dan andere jaren. Waar de kandidaten elkaar in voorgaande jaren tijdens de tweede pitch ronde ontmoetten, vonden de verschillende rondes dit jaar voor zoveel mogelijk vanuit huis plaats. Maar de strekking was hetzelfde: tijdens CEO for One Month word je op verschillende fronten uitgedaagd en krijg je de kans om je inhoudelijke vaardigheden en je presentatie skills te laten zien. Ik heb dit jaar mee gedaan en heb de kans gekregen om het tot CEO for One Month 2020 te schoppen. De route naar de finale was leuk en uitdagend. Ik zal je per ronde tips geven over hoe ik het aan zou pakken.

Stap 1: Aanmelden voor de competitie

Ik zeg altijd als grap dat CEO for One month mijn cookies goed kent, want ik heb de mooie advertenties meerdere keren voorbij zien komen in 2019. De competitie paste toen niet zo goed in mijn studie. In 2020 was dat gelukkig wel het geval! Om mee te doen moet je je cv uploaden, een motivatiebrief opstellen en een aantal vragen invullen. En toen begon het CEO for One Month avontuur voor mij en meer dan 4500 andere Nederlandse young professionals!

Ronde 1: Persoonlijkheidstest + cv + motivatie

Deelnemers die hun volledige profiel hadden ingevuld en hun motivaties hadden gedeeld werden uitgenodigd om de persoonlijkheidstest te maken. Ik verwachtte een basistest met uiteenlopende stellingen, maar dit keer was het anders. Deze persoonlijkheidstest was een spel dat “skyrise city” heet. De test bestond uit verschillende games die als resultaat een mega gedetailleerd overzicht van je persoonlijkheid weergaf.

Mijn tip: laat je niet afleiden door de scores die je kunt halen bij de spellen! Sommige keuzes in spellen leveren namelijk meer “punten” op, maar laten niet per se je sociale skills zien. Ik was hierdoor bang dat mijn magere eindscore van 7000 te laag was. Echter, iedereen kreeg achteraf een formulier met feedback. Op verschillende dimensies zag je hoe je scoorde ten opzichte van de andere deelnemers. En zo zag ik 7000 punten had geen relatie met mijn eindresultaat! De tip is dus, ben lekker jezelf.

Ronde 2: Case ronde

Normaal (zonder COVID-19 dus) zouden we de case pas in de derde ronde maken. Maar omdat fysieke bijeenkomsten niet mogelijk waren, werd de business case-ronde naar voren gehaald en kregen 150 deelnemers een drietal cases voorgelegd waaruit ze er een mochten kiezen. De kandidaten mochten zelf bepalen hoe ze de case presenteerden: van een samenvatting op een bierviltje, tot een videopresentatie en het bouwen van een complete website. Zelf heb ik enorm veel gelezen over de wereld van werk en de uitdagingen in het vak om een beter beeld te krijgen van wat The Adecco Group doet. Dat hielp enorm bij mijn case.

Nog een tip: blijf bij jezelf. Binnen alle oplossingen is er vast een die jou echt blij maakt, iets waar jij echt passie voor hebt. Voor mij was dat lifelong learning en upskilling bijvoorbeeld. Ga daarvoor, en denk ook na over wáarom je dat zo leuk vind want dat helpt in verdere rondes!

Ronde 3: Online pitch

Ook deze ronde vond vanuit huis plaats. Wel maakten we in deze derde ronde kennis met verschillende gezichten achter de organisatie. De kandidaten kregen tien minuten de tijd om een pitch van twee minuten te geven. Daarna was er ruimte voor het beantwoorden van vragen. Dat gold zowel voor de jury als de kandidaten.

Deze ronde vond ik uitdagend, want hoe stel je jezelf voor in 2 minuten? Je wil zoveel vertellen om jezelf het best te presenteren. Ook hier twee korte tips. Ten eerste, oefen je pitch bij vrienden en familie en vraag om feedback. Mijn pitch heeft drie “final” versions gehad. Iedere keer als ik feedback kreeg, paste ik hem helemaal aan. Uiteindelijk was mijn eindresultaat 300% beter dan mijn eerste final version. Ten tweede, maak er een mooi verhaal van. Ga op zoek naar een rode draad, een logische volgorde en een natuurlijke flow. Denk goed na over wie je bent en of deze pitch jou echt representeert!

Ronde 4: halve finale – Presentatie

In juni mochten er weer bijeenkomsten worden georganiseerd en kon de halve finale plaatsvinden op de Adecco hub in Amsterdam. Twintig halvefinalisten werden uitgenodigd om hun business case te presenteren aan Fleur van Wall, HR-directrice en niemand anders dan Melvin de Boer, CEO van de Adecco Group Nederland. Een mooie kans om de medekandidaten te ontmoeten en een beter beeld te krijgen van de Adecco Group.

Ineens hebben de andere kandidaten een gezicht. Het ene na het andere inspirerende verhaal kwam voorbij en zorgde de gemeenschappelijke gezonde spanning voor het maken van leuke nieuwe contacten. Na een korte opening, begon het dan echt. Elke deelnemer mocht (individueel) drie minuten over zichzelf en drie minuten over de case vertellen aan Fleur en Melvin.

Probeer te genieten, want dit moment is zo voorbij! Het lastigste aan deze dag vond ik om mijn concentratie en energie te bewaren terwijl we een groot dagdeel in de gemeenschappelijke ruimte met de andere deelnemers doorbrachten terwijl we wachtten op onze ‘beurt’. Ik zelf was pas na vijf uur aan de beurt, en was op van de zenuwen. Tip: durf jezelf tussendoor af te zonderen door bijvoorbeeld een frisse neus te halen. En een tip voor tijdens je presentatie, vergeet jezelf niet. Melvin en Fleur willen graag weten wie jij bent!

Ronde 5: finale

En toen was de grote dag daar, met vijf andere finalisten werden we op 25 juni uitgenodigd op het hoofdkantoor in Zaltbommel. Aan het eind van een lange, intensieve, leerzame en vooral leuke dag zou Melvin bekendmaken wie zich dit jaar CEO for One Month van Nederland mag noemen. De dag bestond uit verschillende onderdelen. We begonnen met een voorstelrondje. Daarna volgden een business case (zonder voorbereiding), een op een gesprekken met Melvin, een improvisatie workshop en een final pitch voor de board of directors.

Hoewel ik van tevoren enorm zenuwachtig was (ik heb geen oog dichtgedaan die nacht), viel alles van me af toen ik binnenliep. Toen was het tijd om er enorm van te genieten. Want ook voor deze ronde geldt, de tijd vliegt voorbij!

Geniet van het proces


Ik ga nu ook niet zeggen dat het drie maanden alleen maar leuk was. Ik heb echt onzekere momenten gehad. Soms wist ik zelfs niet zeker of ik wel door wilde. Maar ik kon me herpakken en kan (achteraf) zeggen dat dat absoluut de moeite waard was.

Een belangrijke tip is om in je eigen kracht te blijven staan. Laat je niet te veel afleiden door het wedstrijdelement, vergelijk jezelf niet te veel met anderen. Ik heb dat teveel gedaan in de laatste fase. Het gevolg was dat ik het moeilijker vond om bij mezelf te blijven terwijl dat nou juist zo belangrijk is voor Melvin. Hij is benieuwd naar wie je echt bent.

En last but not least: geniet! Geniet van de onzekerheid. Geniet van de leermomenten en geniet van de tussentijdse succesjes die je boekt als je het tot de volgende ronde hebt geschopt. Met een wedstrijd waarbij de uiteindelijke winkans klein is (1/4500, als econometrist weet ik dat dit bijna nihil is), is het juist belangrijk dat je probeert te genieten van iedere stap! Dat geldt voor elke fase, want elke deelnemer wordt een hele onvergetelijke ervaring rijker!