In 4 stappen naar een ijzersterke online pitch

Een goede CEO heeft overtuigingskracht en kan zijn of haar verhaal écht binnen laten komen. Daarom is de Online Pitch ook dit jaar weer een belangrijk onderdeel van de CEO for One Month-competitie. Draai jij je hand niet om voor een krachtig verhaal? Of kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Wij geven je in dit blog een aantal praktische handvaten. Zeker nu alles steeds meer online gebeurt, kunnen deze vier tips van pas komen. Doe je voordeel ermee en succes!

 

1. “Less is more”

Houd het kort en daarmee krachtig. Schrijf je online pitch eerst uit voordat je hem opneemt. Oefen meerdere keren en neem jezelf op.  Houd ook de tijd in de gaten. Het staat niet vast hoe lang een online pitch mag duren, maar probeer rond een minuut te blijven. Dan zit je sowieso goed. Het houden van een korte online pitch is eigenlijk niet eenvoudig, zul je merken. Het is belangrijk dat je alleen de meest relevante informatie vertelt. Kijk kritisch naar je tekst en schrap alles wat minder belangrijk is. Schrijven is schrappen in dit geval.

2. “Be yourself, everyone else is already taken”

Een grote valkuil bij het geven van een online pitch is dat je in cliché’s gaat praten. Kijk daarom nog eens kritisch naar wat je zegt en wat je hebt opgeschreven. Als je aangeeft dat je een ‘creatieve duizendpoot’ bent, kom je juist niet creatief over. Ook bij een term als ‘dynamische team player’ ben je niet echt onderscheidend. Vermijd cliché’s dus zoveel mogelijk en maak concreet wat jou echt anders en bijzonder maakt. Uiteindelijk wil je natuurlijk opvallen en daarvoor zul je je creativiteit moeten gebruiken. Lees: durf jouw persoonlijkheid door je verhaal heen te laten schijnen.

3. Enthousiasme is key 

Met een flinke dosis enthousiasme kun je ver komen. Straal in je online pitch daarom uit dat je enthousiast bent over wat je doet en dat je een passie voor je vakgebied hebt. Mensen voelen zich namelijk aangetrokken tot andere (oprecht) vrolijke mensen en positiviteit. Laat die energie en motivatie dus goed naar voren komen tijdens je pitch! Let wel op dat het je enthousiasme oprecht is en niet overdreven lijkt. Dat werkt alleen maar averechts.

4. Vraag om feedback

Het is belangrijk dat je zelf overtuigd bent van je pitch, maar nog belangrijker is het dat de boodschap helder overkomt bij anderen. Laat je video met je pitch daarom zien aan je omgeving. Een bekende kan beoordelen of je enthousiast en overtuigend overkomt op de video en kan je tips geven. Op deze manier maak je je verhaal en video nog sterker!

Succes en onthoud: life is a pitch!